Satsningsområder

Vi har valgt følgende 2 satsningsområder for de kommende årene: 1. Sosial kompetanse 2. Lek

  1. Sosial kompetanse 

Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill.  

Bakgrunn for arbeidet
  • Barnehageloven og Rammeplanen 

  • Progresjonsplan for fagområdene i barnehagen  

  • Kartlegging og observasjoner av barna  

 Mål fra Rammeplan 
  • Alle barn skal erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne  

  • Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap  

  • Barnas selvfølelse skal støttes, samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og det å ta hensyn til andres behov

Våre tiltak for å oppnå dette
  • Årsplan, månedsplan og ukeplan   

  • Progresjonsplaner innenfor sosial kompetanse for hver avdeling   

  • Oppmerksomme ansatte, som ser og forstår, anerkjenner og bekrefter barnet og barnets følelser og behov  

  • Vi er en god rollemodell gjennom en varm væremåte 

  • Vi viser barn og unge tillit, lar de få lov til å prøve og øve seg, lytter til og respekterer meningene deres 

  • Hjelpe og veilede barna til å løse konflikter    

Hvordan dokumentere og evaluere arbeidet
  • Dokumentere arbeidet i ukeplan  

  • Dokumentasjon gjennom bilder i Kidplan 

  • Evaluere gjennom refleksjon av praksisfortellinger på avdelingsmøter  

  • Evaluere årsplan  

 

2.   Lek

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Lek er det viktigste i livet for barn! Evne til rollelek med andre blir derfor en forutsetning for å mestre det sosiale samspillet. Rolleleken gir barna mulighet til å bli kjent med seg selv og med andre, og erfaringer som fremmer deres sosiale kompetanse. Lek gir glede!  

 

 
 
 
Bakgrunn for arbeidet 
 
  • Barnehageloven og Rammeplanen 

  • Progresjonsplan for fagområdene i barnehagen  

 
 Mål fra Rammeplan 
 
  • Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur 

  • Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling 

  • Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne 

  • Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre  

Våre tiltak for å oppnå dette 
 
  • Årsplan, månedsplaner og ukeplaner  

  • Organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek  

  • Bidra til at barna får felles erfaringer som grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer 

  • Fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare glede i lek  

  • Observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser  

  • Veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre Være bevisst på og vurdere egen rolle og deltakelse i barnas lek  

  • Ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle kommer inn i leken  

 

Hvordan dokumentere og evaluere arbeidet 

 
  • Dokumentere arbeidet i ukeplan  

  • Dokumentasjon gjennom bilder i Kidplan 

  • Evaluere gjennom refleksjon av praksisfortellinger på avdelingsmøter  

  • Evaluere årsplan